Provence 2012

Previous

27 april 2012 - Tournus - 656km

Om 4u 's morgens, ons gewone startuur, vertrekken we richting Luxemburg. De ring rond Brussel is tamelijk stil, de verlichting van de autostrade richting Namen dooft zachtjes en met af en toe een druppel regen rijden we richting Ardennen.

Provence 2012

In Luxemburg zijn er werken aan de autostrade - waar niet - en we vinden de weg naar onze gewone tankstop - Aral in Schifflange - niet. Op de autostrade getankt, het blijft steeds goedkoper dan in België of Frankrijk.

Op weg naar Dijon, waar we in de omgeving een staanplaats voor onze motorhome denken te vinden, regent het af en toe. De lucht is grauw maar hoe verder naar het zuiden, hoe beter het weer wordt. In Chalon-sur-Saône weten we dank zij Campercontact een staanplaats, maar die blijkt op een overdrukke parking te zijn. Het staat ons helemaal niet aan en we rijden verder, langs de gewone "national" naar Tournus.

Tournus is een klein charmant stadje aan de Saône. Veel bakkers, patissiers, traiteurs, het stadje is namelijk bekend voor zijn gastronomie. Het heeft ook een abdij, maar die zullen we op de terugrit trachten te bekijken. De staanplaats is een busparking langs de Saône waar plaats is voor een vijftal motorhomes. Geen sani-installatie maar dat hebben we de eerste dag nog helemaal niet nodig.

28 april 2012 - Avignon - 335km

De nacht is rustig en het brood van de artisanale bakker - une flute - zeer lekker. Tanken en terug de autostrade op. De péage in Frankrijk wordt door velen vervloekt. Het is inderdaad duur maar de kwaliteit van de autostrades is dan ook uitstekend, voor wat hoort wat.

IMG 0759

Het is zeer druk op de autostrade. Veel Belgen en nog meer Hollanders haasten zich met doodskisten op het dak richting zuiden. De schrik slaat ons om het hart: gaan die allemaal naar de Provence ? Het blijkt allemaal nog mee te vallen, eens Grenoble in het vizier komt draaien ze braafjes in de richting van de laatste sneeuw. Het wordt een pak rustiger na Lyon, waar de TomTom ons dwars door de stad stuurt. Na Lyon en de Rhônevallei daagt Orange op in de verte, Avignon is niet ver meer.

In het voorjaar kunnen we dank zij de ACSI-campingkaart aan democratische prijzen overnachten op een camping. Alle nationaliteiten kennen deze kaart, maar de overgrote meerderheid - 80% - van de gebruikers zijn toch onze noorderburen. Met de kaart bieden we ons aan in camping "la Bagatelle" in Avignon, op een eiland in de Rhône gelegen. Het is geen mooie camping, veel te druk en te rommelig. Het sanitair heeft een opfrisbeurt nodig maar de camping ligt ideaal om Avignon te bezoeken.

Vandaag bekijken we Avignon nog van op afstand, morgen gaan we dichterbij. 's Avonds hebben we lekker gegeten in het nabijgelegen restaurant  Le Pavillon Bleu. Het heeft een terras met zicht op de Rhône, de pont St. Bénézet en het Palais des Papes.

IMG 0804

Er staan heel veel motorhomes op de camping en die worden die nacht allemaal dooréén geschud door een hevige mistral vergezeld door stortregens. De enkele echte kampeerders - met een tent  - blijken de nacht prima doorstaan te hebben.

Volgende

oude versie © LV 2000 - ….