Avignon

Previous

29 april 2012 - Avignon - 0 km

IMG 0805

Brood - opnieuw une flute - in de campingwinkel gekocht en tijdens het ontbijt komen er al blauwe gaten in de wolken. Er is zowaar Wifi op de hele camping en we kunnen 's morgens via Radio 1 naar de files op de ring rond Brussel luisteren. Tof hé !

Het is uitstekend weer voor een bezoek aan de stad. Slenteren langs pleinen, door het park op de Rocher des Doms met zicht op de beroemde brug, over de place de l'Horloge naar de rue des Teinturiers, het straatje van de kunstenaars.

De verscheidenheid van nationaliteiten op de camping komen we hier ook tegen. Spanjaarden, Noren, Japanners, Hollanders  en Belgen, het krioelt door mekaar.

We hebben ooit het museum van het Palais des Papes bezocht maar nu komen we voor de eerste zon en dus blijven we de stad doorkruisen zonder bezoek aan de musea. Er is trouwens genoeg te zien en te beleven om een hele dag mee door te brengen.

30 april 2012 - 51km

Vandaag wordt het qua weer de slechtste dag van de hele vakantie. Het regent wanneer we Avignon verlaten en naar Carpentras rijden. In Carpentras is het door de wekelijkse marktdag erg druk en door de drukte en het slechte weer besluiten we door te rijden naar Malaucène, een dorpje aan de voet van de Mont Ventoux.

Het wordt een dag om snel te vergeten. De ganse dag giet het water, met emmers valt het uit de lucht. Het wordt zo koud dat we zelfs de verwarming moeten aanzetten. Vakantie in het zuiden ?

's Avonds hebben we bij "Chez moi" gegeten. Niet direct een aanrader. Iedereen was super vriendelijk maar de kok had niet zijn beste dag.

1 mei Villes sur Auzon 2012 - 74km

IMG 0849

Gans Holland wil vandaag met de fiets de Ventoux oprijden. In Malaucène zien we de eerste  groepjes richting Ventoux nemen. Het weer is terug zomers, de hemel is blauw met zon en een weinig wind.

In Bédoin krioelt het van de fietsers, de fietsverhuurders en de terrasjes met vermoeide fietsers. Wij hebben meer belangstelling voor de vers geplukte aardbeien, die rijden tenminste niet in onze weg.

Via Chalet Reynard gaan we naar Sault. We steken groepjes fietsers voorbij, sommigen hebben duidelijk niet de juiste conditie om de berg aan te pakken. Het zijn voor 80% Hollanders die vandaag de berg willen bedwingen. Vanwaar die drang komt om met een fiets in zwijmelende toestand naar boven te slingeren is ons een raadsel.

De onvermijdelijke bevoorrading- en aanmoedigingsploeg in de auto stopt op alle (on)mogelijke plaatsen om met onverstaanbaar geschreeuw en gezwaai van ledematen een soort aanmoedigingsritueel uit te voeren. Blijkbaar helpt dit want de helden kruipen meter na meter verder de berg op.

IMG 0841

Het is vandaag een feestdag in Frankrijk. Alle fransen zijn op de baan, per fiets, per moto of per auto. Te voet kom je geen kat tegen! Aan het Chalet-Reynard, halverwege de top van de Ventoux,  staan tientallen moto's te wachten, ze wachten op andere moto's en samen rijden ze dan verder. Het gebrul van de motoren verjaagt de heilige stilte van de mythische berg.

Sault is een kleine stad, de hoofdstad van de lavendel en afgeleide producten. Buiten het prachtige panorama met zicht op de lavendelvelden is er in Sault weinig te beleven. Er is een prima staanplaats voor motorhomes, maar die is nogal modderig door de voorbije regendagen.

We rijden verder en in de late namiddag stoppen we in Villes sur Auzon, in camping les Verguettes. Waar de vier sterren van deze camping aan verdient zijn weten we niet, maar zeker niet aan de voorzieningen voor motorhomes. De eigenaar is super vriendelijk maar heeft nog werk voor de boeg om zijn camping 4-sterren waard te maken.

IMG 0881 SL551380

Volgende

oude versie © LV 2000 - ….