Al Batéo

Previous

14 juni 2010 - 64km

SL554000

Een Nederlander weet deze morgen te vertellen wie de verkiezingen in België gewonnen heeft. De Fransen daarentegen denken dat de extremisten in het noorden de onafhankelijkheid uitgeroepen hebben. Zo zie je maar dat iedereen “zijn" waarheid heeft.

Na eerst een brood gekocht te hebben bij een echte panificio in Soave vertrekken we om 10u richting Vicenza. Vicenza en de mooie huizen van architect Palladio lijkt ons een bezoek waard.

Als bezoeker parkeer je best op één van de randparkings van Vicenza. Wij staan op parking Cricioli en een airco-bus voert ons naar het centrum. Maandag zijn alle musea gesloten, we kunnen enkel een rondwandeling langs de vele mooie gebouwen maken. Na de middag vertrekken we naar een ons onbekend stadje, Marostica.

SL554002

Marostica is bekend om de traditie van het levend schaakspel (Partita a Scacchi), dat nu elke twee jaar wordt gehouden. De traditie gaat terug tot 1454. Het middeleeuwse centrum van de plaats is geheel ommuurd en ligt ingesloten tussen twee kastelen, het Castello Superiore en het Castello Inferiore.

We staan geparkeerd op een grote - ongezellige - parking, op 100m van de ingangspoort van de stad. Italië speelt een wk-match vanavond en hopelijk winnen ze, dan is het feest in de stad.

15 juni 2010 - 29km

Er staat flink wat wind deze nacht en ‘s morgens begint het zachtjesaan te druppelen, te regenen en dan te gieten. Op zoek naar een panificio komen we voorbij een winkeltje met heel veel Belgische bieren in het uitstalraam. Van Kwak tot Duvel, ze hebben het allemaal.

SL554010

Op onze rit naar Bassano del Grappa blijft het maar stortregenen. We vinden een staanplaats op een randparking, maar de regen en het troosteloze parkingzicht maakt er ons niet vrolijker op. Na de middag nemen we de parkingbus naar de stad. Ondanks de regen is Bassano del Grappa een mooie stad. Het is ook de stad van de “grappa”, een alcoholische drank.

Omdat overnachten op de parking ons niet direct een goed idee lijkt rijden we verder naar Asolo, één van de mooiste bergdorpjes van Italië. Kleine winkeltjes, arcaden, smalle straatjes, rustig, een ideale pleisterplaats. Het heeft ook een zeer mooie afgesloten motorhome-staanplaats op 500m van het centrum.

SL554011

16 juni 2010 - 78km

SL554023

Het regent niet meer maar het is wel zwaar bewolkt. Diegenen die denken dat Italië het land van de eeuwige zonneschijn is moeten hun mening dringend herzien.

Asolo is mooi maar onze rondrit gaat verder naar Feltre, een oude stad op een heuvel. De stad geeft een verlaten indruk. Geen winkeltjes, geen bars, geen mens op straat. De gebouwen zijn mooi maar het geheel is doods en nodigt niet uit om er lang te blijven.

Onze stopplaats voor vandaag is Belluno, de provinciehoofdplaats. De staanplaats ligt in een hoek van een grote parking, aan de voet van de heuvel. Gelukkig is er een roltrap die recht naar het centrum leidt. De stad is niet heel aantrekkelijk, alhoewel er op het centrale plein heel veel volk in de bars zit geeft het niet de indruk een toeristische topper te zijn.

Het is wel de poort naar de Dolomieten, de bergen rond het stadje zijn al flink hoog.

We hebben vergeefs naar een restaurant gezocht. Veel bars, kleine winkeltjes en hier en daar een onaantrekkelijke pizzeria, meer hebben we niet gevonden. Het eigen potje koken dan maar.

17 juni 2010 - 13km

Het is bewolkt en fris vanmorgen. We nemen de roltrap richting ‘t stad. We hebben gisteren één panificio gezien en hopelijk is die open vanmorgen. Een brood rijker en na water geloosd en geladen te hebben rijden we direct naar de kust, naar Venetië. Hopelijk is het daar wat warmer.

De weg naar de kust is prachtig met groene valleien, stuw- en andere meren en weinig verkeer op de autostrada. Oorspronkelijk dachten we op een camping in Lido di Jesolo te gaan staan en dan bus en boot naar Venetië te nemen. Een Duitser in Verona sprak over staanplaatsen in Punta Sabbioni, dicht bij de boot naar Venetië en die gaan we nu zoeken.

We nemen de afrit Treviso en de drukte begint. Enkele reuzegrote ronde punten later komen we op de weg van Lido di Jesolo richting Punta Sabbioni, 22km lang. Het is er zeer druk verkeer langs de smalle baan. Veel bussen, caravans, motorhomes, scheefgewaaide bomen hangen over de weg, een breed fietspad achter de bomen. Steeds verder, langs een pretpark, langs campings, langs tuinbouwbedrijven, restaurants en volk, veel volk. We rijden bijna in zee en zien de traghetto, maar nog steeds geen staanplaats.

Een wegwijzer wijst - daarom is het ook een wegwijzer - naar het strand en vele campings. We nemen die richting en 200m verder, o wonder, een mooie agricampeggio Al Batèo, enkel voor motorhomes.

Het is warm en we genieten van een mooie namiddag aan zee. Morgen naar Venetië !

SL554026

Volgende

oude versie © LV 2000 - ….