Thuis

19 juni - Spello - 100km

We hebben zeer goed geslapen deze nacht. Het is koud geweest en vanmorgen hangen de nevelslierten over de vlakte. De opkomende zon verdrijft ze snel. De truffel- en paddestoelzoekers zijn er vroeg bij, de deltavliegers zijn er nog niet. In de motorhomes is er weinig bedrijvigheid te bespeuren. Iedereen slaapt uit, de stilte en het totale gebrek aan enige activiteit kunnen de slaap moeilijk verjagen.

Via de kaarsrechte, kilometerslange weg rijden we na het ontbijt richting Castelluccio. Onderweg, aan de voet van het dorp, komen we een "officieel" bord van een staanplaats tegen. Mmm, waarschijnlijk stonden wij deze nacht niet waar we officieel mogen staan. We hebben zeer goed geslapen, officieus dan.

We rijden de bergen uit langs een rotbaan. Bergop was de weg gisteren in prima staat, bergaf is de weg veel smaller en ligt er barslecht bij. Onderweg stoppen we in Visso, schattig dorpje met een camperplaats, maar waar we vandaag enkel een brood kopen. Het dorp staat op de lijst van de mooiste dorpen van Italië.

We dachten te overnachten in Colfiorito, aan de rand van een natuurgebied. De aanleg van een nieuwe autostrade in de buurt en de hitte zorgen echter voor zo veel stof dat we wijselijk verder rijden. We hebben de staanplaats trouwens niet gevonden. Is die er niet meer of zijn de gps-coördinaten verkeerd ?

Verder richting Spello, langs wegwerken, tussen zware vrachtwagens, over een drukke, smalle, hete en stoffige baan. De aanleg van de nieuwe autostrade legt een hoge tol op de oude baan.

In Spello vinden we de mooie maar schaduwloze staanplaats op 100m van de omwalling. Het is opnieuw zo heet dat we de hele namiddag zitten te puffen onder de pijnbomen. Het hars van de bomen smelt door de hitte en druipt naar beneden, het geeft zeer lastig te verwijderen klonters op kledij en huid. Een Italiaanse dame ligt met natte doeken op haar hoofd om toch maar verkoeling te vinden. Niets helpt en 's anderendaags gaan ze snel terug naar huis, naar zee.

Zodra het 's avonds begint af te koelen gaan we de stad in. Uit een vorig bezoek herinneren we ons de pittoreske steegjes en de lekkere ijsjes. Die ijsjes zijn er nog, evenals de fonteinen en bronnetjes met water uit de bergen.

De nacht wordt snikheet.

20 juni - Passignano sul Lago -  53km

SL551780

In de ACSI-gids hebben we een camping gevonden met een hotel in het midden van de camping. Het restaurant zou zeer goed zijn, dat is al een reden om daar te overnachten. Vermits steden bezoeken er door de hitte niet meer in zit, kan restaurantjes bezoeken een goed alternatief zijn.

SL551783IMG_2048

Camping Kursaal in Passignano sul Lago aan het Trasimeno meer is een buitenbeentje. Het hotel staat in het midden van de camping en op 5 m van de muren staan caravans, tenten en motorhomes. Camping- en hotelgasten mogen de infrastructuur van zwembad, jacuzzi, bar en restaurant gebruiken.

Het is een vreemd gezicht, de mengeling van camping- en hotelgasten in hun totaal verschillende kledij.

's Avonds hebben we zeer lekker gegeten in het restaurant, met zicht op het Trasimeno-meer.

21 juni - Cugnasco - 551km

Het is zo heet, 39° in de schaduw, dat we een week vroeger dan voorzien terug naar huis gaan. We hopen in de Zwitserse bergen reeds koelte vinden maar het belooft ondertussen wel een hete dag te worden.

De rit verloopt vlot. Rond Modena staan alle gebouwen die we van op de autostrade kunnen zien nog overeind. Van aarbevingsschade is er niets te merken. De Italiaanse TGV van Rome naar Milaan flitst ons om de 10min voorbij.

We denken in Bellinzona te blijven staan. De staanplaats is onder een brug gelegen op heet asfalt en kost bijna evenveel als de camping in Cugnasco. Ons keuze is snel gemaakt, terug naar camping Riarena, naar de schaduw onder de bomen, het zwembad en restaurant Romantica.

22 juni - Pfaffenheim - 320km

Langs smalle wegjes rijden we naar de autostrade en dan onder een stralend blauwe hemel naar het noorden.

De 17km van de Gotthard tunnel veranderen het weer: weg zon, weg blauw, grauwgrijze wolken, een nat wegdek en veel frisser. Een korte rust- en eetstop in Beckenried en dan naar Frankrijk. Onderweg heeft de TomTom kuren, hij herstart enkele keren spontaan maar werkt juist op tijd om de gps-coördinaten van wijnboer Walter te vinden.

Na inkopen in de plaatselijke Intermarché komen we om 16u bij de wijnboer Walter aan. ’s Avonds hebben we tamelijk veel wijn geproefd - en gekocht -  maar er wel heerlijk van geslapen. De temperatuur is een zalige 25°.

23 juni - Han sur Lesse - 393km

Een lange rit naar Han sur Lesse waarbij de TomTom opnieuw kuren krijgt. Hij herstart, herstart, herstart en blijft herstarten. Ik krijg het ding uiteindelijk uitgezet en na een uurtje rust - wordt de TomTom ook moe - start hij opnieuw op. In Han sur Lesse is er een punk-festival. Dat belooft voor vannacht, maar door ervaring wijzer geworden hebben we de oordoppen binnen handbereik.

24 juni - thuis - 134km

Lekker brood gekocht in de Ardennen en na het ontbijt kunnen we op weg. Onderweg hebben we een beetje regen maar om 10u zijn we thuis.

oude versie © LV 2000 - ….