Rome

12 juni Bracciano - 172km

Vandaag wordt het een onverwacht lange dag met veel kilometers. Ons doel is de omgeving van Tarquinia, Etruskische stad die buiten het mooie stadscentrum nog een schitterende necropolis - dodenstad - in de omgeving heeft.

We vertrekken uit Alberese langs de superstrada naar het zuiden. Tarquinia is niet erg ver en we bereiken vlot de omgeving van de staanplaats. De TomTom brengt ons steeds dichter en we zien zelfs een wegwijzer met het  gekende icoon van een water lozende motorhome. Prachtig denken we, op 200m van de stadsmuur.

We hebben wel een schuin aflopende busparking maar geen staanplaats voor motorhomes gevonden. Misschien moesten we de stadspoort door maar die is een beetje te laag voor ons, of we hebben wellicht toch niet zo goed gekeken maar het resultaat was, geen staanplaats gevonden.

Het is al rond de middag en even buiten de stad vinden we een parking - van een Ingrande supermarkt - waar we kunnen bekijken wat we vandaag nog gaan doen. Tarquinia te voet is geen optie wegens te gevaarlijk, we moeten te ver van de stad parkeren en langs de weg is geen voetpad. We zullen eerst de necropolis bezoeken en dan zien we wel verder.

Via kleine smalle straatjes vinden we de rond Tarquinia gelegen necropolis. Blijkbaar wordt ze weinig bezocht want er is zelfs geen parking. De dodenstad van meer dan 2000 jaar oud geeft een beeld van de Etruskische samenleving.

Morgen gaan we naar Rome en in plaats van vandaag nog in de omgeving van Tarquinia te blijven willen we dichter bij Rome, zodat we morgen nog weinig kilometers te doen hebben.  Na enig zoeken vinden we in Bracciano, aan het gelijkaardige meer gelegen, een ACSI-camping. Van daar is Rome niet ver meer, de kleine ACSI-camping lijkt ons een goede overnachtingsplaats.

Via grote wegen bereiken we vlot de camping. Ze is vlak aan het meer gelegen maar is qua uitrusting maar minnetjes. Het is reeds 17u, veel tijd om te zoeken hebben we niet meer en dus blijven we hier voor een nacht .

13 juni Rome - 43km

Spannend, Romereis, we moeten vandaag de ring van Rome trotseren. Rome heeft een binnenring en een Grande Raccordo Anulare, een grote buitenring. Eens Bracciano verlaten zitten we onmiddellijk in het spitsverkeer. Zonder of met lichten, alle kruispunten staan stampvol auto's. De TomTom laat er ons door laveren en we bereiken zonder problemen de buitenring van Rome. Hier is het gewoon uit de doppen kijken en volgen, vooral niet te traag rijden!

Oprit op, afrit af, we komen langzaam in de omgeving. Ons doel is de ACSI- camping "Tiber" aan de via Tiberina, in het groen aan de Tiber gelegen. De camping ligt op 5min van het treinstation Prima Porta en de trein brengt je op 20min naar de Piazza del Popolo. Vermits de camping elk half uur een gratis shuttlebus naar het station inlegt is dit een ideale camping om Rome te bezoeken. Rome heeft ook staanplaatsen voor alleen motorhomes, maar die zijn dikwijls duurder en slechter gelegen.

De rest van de dag is een rustdag en we nemen de tijd om de 3 dagen die we in Rome willen rondlopen voor te bereiden. We zullen geen musea bezoeken, drie dagen zijn al veel te kort om enkel maar een indruk te krijgen van de stad Rome. We staan lekker fris onder de bomen, de Tiber achter ons, de camping vol met vele nationaliteiten, de meerderheid … inderdaad.

14 juni Rome - 0km

Eerst 5 min bus, dan 20min trein en we zien de eerste Romeinse gebouwen bij het verlaten van station Flaminio. We maken vandaag een wandeling via de piazza di Spagna met haar imposante trappen, de Trevi-fontein, het monument van Victor Emanuel II, de Santa Maria Maggiore basiliek en het Colosseo.

15 juli Rome - 0km

Het is vandaag al erg warm, we vertrekken reeds om 8u30 met de eerste shuttle. We gaan naar het Vaticaan, de Sint Pietersbasiliek - koepel niet vergeten - de piazza Navona en het Pantheon.

Er is al meer volk in de stad en de verkopers van prullaria zijn opdringerig. Bedelaars zitten, liggen, strompelen om het medelijden en de euro's van de toerist op te wekken. We hebben ze in alle kleuren en gebreken gezien: zonder armen, zonder benen, met een kind in een draagdoek - gevaarlijk want dan zijn er zakkenrollers in de omgeving - maar steeds met een treurige blik. Aan het station Prima Porta zagen we elke namiddag een busje bedelaars (?) toekomen.

Straatartiesten doen hun ding, de ijsverkopers draaien op volle toeren, aan alle restaurantjes proberen obers je binnen te lokken.

Het wordt elke dag drukker op de camping. De eerste taal op de camping is Engels, in het restaurant kennen de obers geen Italiaans, enkel Pools en Engels. We wanen ons in een of andere Poolse stad.

16 juni Rome - 0km

Onze laatste dag in Rome, de thermometer gaat vandaag naar 39graden in de schaduw.

De kathedraal San Giovanni in Laterano, de terme di Caracalla, het Teatro di Marcello en de piazza Campo dei Fiori staan op ons programma.

We nemen na de trein ook de metro die ons dicht bij San Giovanni in Laterano brengt. Het openbaar vervoer rond Rome is prima georganiseerd en dat voor slechts 1,5 euro. In de metro heeft een zingende bedelares het volume van haar begeleiding open gedraaid. Een meisje gaat rond met een beker, veel succes hebben ze niet.

Rond 14u zijn we al terug "thuis", de hitte van Rome begint op ons te wegen. Morgen gaan we terug op weg, naar de frisse bergen op 150km van Rome.

Vervolg

oude versie © LV 2000 - ….