Savoie - Alpes 2018

De "Route Napoléon" staat al lang op mijn verlanglijstje, evenals de Route des Crêtes aan de Gorges du Verdon. In oktober zag ik de kans om beide te combineren in een mooie rondrit door de Franse Alpen.

Savoie - Alpes

Onze geplande reisweg is:

• via Tournus naar het meer van Annecy
  • via de Albanais naar het meer van Le Bourget.
  • via Grenoble de bergen in naar Gap, Sisteron en Castellane.
  • afdraaien naar de Verdon met de Route des Crêtes” , daarna naar Apt
  • onze laatste bestemming, in de Camargue, is les Saintes Maries de la Mer
  • over Tournus en Han-sur-Lesse terug naar huis

Als reisgids kozen we voor de Michelin reisgids  “Met de camper door Frankrijk” en de “Franse Alpen” van Trotter. We willen enkele plaatsen bezoeken maar vooral genieten van de wondermooie Alpen.

Ons rijdend hotel is zoals steeds onze Carthago c-tourer T 142 . We stonden vooral op staanplaatsen maar ook op twee kleine campings.

Onze trage Garmin 760 LMT-D is nog steeds van de partij. Hij blijft maar piepkleine wegen voorstellen en je moet goed uit je doppen kijken om je niet hopeloos vast te rijden in een of ander boerengat. Een goede kaart en een ervaren kaartleester zijn nog steeds onontbeerlijk.

Ondanks het late najaar zijn er nog veel zwervers onderweg, voornamelijk Fransen. Hier en daar zien we ook enkele Engelsen, Duitsers en heel sporadisch een Belg.

donderdag 11 oktober 2018 - Han-sur-Lesse - 121 km

Om op vrijdagmorgen de files rond Brussel te vermijden vertrekken we donderdagavond zeer laat. Om 21:45 zijn we op weg en we komen even voor middernacht in Han-sur-Lesse aan. We nemen enkel de tijd om de stroom aan te sluiten en dan snel naar bed.

vrijdag 12 oktober 2018 - Tournus -  534 km

Om 8u opent het lokale Spar-supermarktje waar we brood en broodbeleg kopen, om 9u zijn we op weg. Tanken van niet meer zo goedkope diesel doen we in Luxemburg en dan gaat het recht naar het zuiden. Er is weinig verkeer, er gebeurt weinig onderweg en om 16:30 staan we aan de Quai de la Marine langs de Saône in Tournus.

Er staan reeds enkele andere motorhomes maar het is niet duidelijk of die noord- of zuidwaarts trekken. We maken nog een kleine wandeling door de stad en genieten dan van de eerste avond in ons knus, warm huisje op wielen.

zaterdag 13 oktober 2018 - Le Bout du Lac -  217 km

Marktkramers zijn hun stalletjes aan het opbouwen wanneer ik om 8u naar de bakker ga. De eerste flute” van een artisanale bakker zal smaken.

Nu volgt een prachtige rit richting Geneve. Het eerste deel tot Macon kennen we maar dan wordt het landschap nieuw wanneer we links afslaan naar de Alpen. De bergen stijgen, vluchtend voor onze snelle doortocht aan hun voeten.

Savoie Alpen 2018 05

Gisteren las ik op de website van de camping van Annecy dat ze voor dit weekend volboekt zijn. Zoals in vele Alpendorpen is er dit weekend de terugkeer van de koeien uit de alpenweiden en dat wordt ook hier door veel toeristen mee gevierd. Annecy loopt over van toeristen, de camping volzet, geen parking, de staanplaatsen volzet …. we rijden dan maar verder langs het meer.

Op het einde van het meer, in “Le bout du Lac” te Lathouille weet ik een staanplaats op een boerderij. Veel te ver om te voet naar Annecy te gaan maar mooi gelegen op een glooiende weide aan het meer. Even na de middag installeren we ons op de staanplaats.

Het is zonnig en warm en op de “voie verte”, een fietsnetwerk, zijn de fietsers al talrijk aan het snorren. We hebben ditmaal geen fietsen meegebracht, maar het fietspad leent zich uitstekend tot wandelen. Het is wel uitkijken, want alle fransen hebben hun vaak gehuurde fiets niet altijd in de hand.

Via het fietspad komen we aan één van de talijke promenades langs het meer. Een kleine jachthaven, een grasveld met zonnekloppers, neerdalende paragliders en een promenade met banken. Meer moet het niet zijn om te genieten van het meer, de blauwe lucht en de bergen rondom.

zondag 14 oktober 2018 - Hautteville sur Fier -  56 km

Savoie Alpen 2018 06

In de omgeving van onze boerderij aan het einde van het meer is geen bakker te vinden, we moeten dus de voorraad diepvriesbrood aanspreken. We vinden onderweg wel een bakker, want op de heenrit hebben we er verschillende gezien langs het meer.

Savoie Alpen 2018 12

Na enkele kilometers richting Annecy, aan het kasteel van Duingt (privé) hebben we al prijs. Aan de linkerkant van de weg zien we een artisanele bakker waar de klanten aanschuiven om binnen te geraken.

Deze voormiddag bezoeken we de Gorges du Fier en na de middag rijden we verder via Rumilly. De Gorges du Fier is een kloof van een 300m lang die je langs aan de rotsen verankerde loopbruggen kunt volgen. Op het einde van de kloof ligt de “zee der rotsen” met rotsen die door het water in allerlei vreemde vormen geboetseerd zijn.

Savoie Alpen 2018 21

Dicht bij de gorge ligt het kasteel van Montrottier, dat spijtig genoeg vanaf begin oktober gesloten is.

Na de middag gaan we Rumilly bezoeken, de hoofdstad van de Albanais. Vroeger een belangrijke versterkte plaats maar nu een rustig stadje waar weinig te beleven en nog minder te zien is. We rijden nu door naar onze staanplaats, een struisvogelboerderij.

Rond 15u maneuvreren we al op onze staanplaats, onder kolossale belangstelling van de aanwezige struisvogels. De dieren zijn heel nieuwsgierig en zowel de kabel voor de elektriciteit als de stoelen en tafel worden met grote belangstelling bekeken. Het zijn blijkbaar ook gevaarlijke beesten die vervaarlijk kunnen uithalen met hun scherpe bek bovenop een lange hals.

Savoie Alpen 2018 31

De staanplaats is in een kleine vallei gelegen, op 500m van een stil dorp en omringd door weiden en bossen. De nacht zal pikdonker en stil zijn.

maandag 15 oktober 2018 - Chanaz -  93 km

Vandaag gaan we in een grote lus door de Albanais rijden. Onze eerste stop is het middeleeuwse plaatsje Alby-sur Chéran. Hoewel het naast de snelweg gelegen is wordt het niet overspoeld door toeristen. Het schitterend driehoekig  centrale plein,  omzoomd door booggalerijen, ligt er alleen voor ons. Het klein museum over het historische schoenmakersvak is op maandag gesloten.

Savoie Alpen 2018 32 Savoie Alpen 2018 34

Alby-sur Chéran

Na de middeleeuwen gaan we nu de duivel opzoeken. De “Pont de l’Abîme”, een spectaculaire hangbrug, is onbereikbaar wegens werken op de toegangswegen. We rijden nog een tiental kilometer verder naar de canyon van de pont du diable. Om de duivel te zien moeten we langs een smal pad naar beneden. Onder de brug over de canyon gaapt de huiveringwekkende diepte waar de duivel in zijn hel zou zitten.

Savoie Alpen 2018 51

Na de duivel gaan we naar de hemel, naar de Abdij van Hautecombe. De abdij is op een rotspunt aan het meer van Le Bourget gelegen. De buitenkant is wegens restauratiewerken aan het dak afgezet met stellingen, maar de binnenkant is prachtig. Een audiogids leidt ons rond in het interieur.

Savoie Alpen 2018 46

De benedictijnen die de abdij vanaf 1922 bewoonden vertrokken in 1992 omdat de vele bezoekers de rust verstoorden. Nu is de gemeenschap van de “chemin neuf” in de abdij gevestigd.

Na het abdijbezoek gaan we naar Chanaz, een weelderig middeleeuws dorp. Het dorp ligt langs het kanaal van Savières,de natuurlijke afvoer van het meer van Le Bourget naar de Rhône. Het schattig dorp is erg toeristisch maar nu in het najaar valt het allemaal best mee.

We hebben als slaapplaats de camping van Chanaz gekozen. De camping is niet veel zaaks, maar we hebben morgenvroeg 220V nodig voor een haardroger en dus nemen we de camping in plaats van de even verder gelegen staanplaats.

Savoie Alpen 2018 56

Chanaz

De Verdon

oude versie © LV 2000 - ….