Han sur Lesse

zaterdag 3 mei - Eyguières - 176km

IMG 3685

We hebben een bezoek bij oud-collega’s gepland maar die zijn verhinderd en kunnen niet in het zuiden zijn. We gaan dan maar in twee dagen naar een van onze lievelingsplekjes, les Saintes Maries de la Mer. Eerst zullen we de Verdon nog langs de andere zijde bekijken.

Het is vandaag schitterend weer, een blauwe lucht met zon en zonder mistral. Wonder boven wonder werken de Live Services van onze TomTom. Waarom die het vandaag wel doen en de vorige en volgende dagen niet blijft een raadsel.

IMG 3697

De weg over de rive Droite is breder dan die aan de overkant, maar de vergezichten zijn even mooi. De route des Crêtes is de moeite waard maar blijkbaar iets te smal voor motorhomes. We hebben die weg ditmaal niet genomen maar een volgende keer zal ik mij beter inlichten en mogelijk wagen we het er dan toch eens op. In het midden van de Verdon ligt het kleine mooie dorpje la Palud sur Verdon. Er zijn verschillende campings en het is er blijkbaar ideaal om de gorge te voet te verkennen, iets voor een volgende keer.

Op het einde van de Verdon kom je aan het blauwe lac de Sainte-Croix, het op één na grootste stuwmeer van Frankrijk. Enkele tientallen kilometers verder zien we Moustiers-Sainte-Marie, een dorpje hangend aan de rotsen en vooral gekend voor zijn keramiek. Het is piepklein maar een bezoek waard. Kleine straatjes, restaurantjes, winkeltjes …. een markt ontbreekt hier.

IMG 3710 IMG 3722

Via grote en kleine wegen rijden we verder richting Eyguières. Onderweg bezoeken we nog de abdij van Silvacane. Deze cistercienzerabdij wordt geroemd om haar eenvoud. Eenvoudig is ze inderdaad, buiten wat muren en grote lege ruimtes is er niks te zien en daar vragen de Fransen dan flink wat geld voor.

De Mistral laat zich meer en meer voelen en wanneer we op de camping in het bos van Eyguières aankomen zwiepen de boomkruinen heen en weer en regent het takjes. De baas is nog even vriendelijk maar de camping nog even niks als de vorige keer. Het is maar voor één nacht en er zijn geen staanplaatsen in de omgeving.

zondag 4 mei - les Saintes Maries de la Mer - 79km

Om 8u staan ongeduldige toeristen al te wachten voor een gesloten slagboom. Geen Fransman te zien en zelfs de bakker is nog niet geweest. Tegen 9u is alles opgelost en valt het campingleven in zijn gewone plooi.

IMG 3743

Om 10u verlaten wij het bos. Het is maar een korte rit richting zee en we komen tientallen motorhomes tegen op onze weg van Arles richting de kust. Het weekend is steeds superdruk in les Saintes Maries maar nu in de late zondagvoormiddag beginnen dagjesmensen en weekendtoeristen al landinwaarts te trekken.  Wanneer we op de staanplaats aan de avenue d’ Arles toekomen is die reeds half leeg.

De geasfalteerde vlakte heeft weinig charme maar de bakker op 20m en de promenade op 500m maken het voor ons steeds een aangename plek om de reis af te sluiten. ’s Namiddags maken we een lange wandeling langs de promenade en verder langs de dijk aan de moerassen.

maandag 5 mei - les Saintes Maries de la Mer - 0km

SL552547

Om 8u komt de politie ons al wakker kloppen, het staangeld moet nog betaald worden. Blijkbaar was de politiedame ons vergeten de vorige avond. Het zijn steeds politievrouwen die het staangeld komen innen. Op de drie keer dat we hier waren hebben we nooit een man gezien.

Deze namiddag maken we een wandeling tot aan de aanlegsteiger van de Tiki III, de rivierboot waarmee we een cruise (mm) op le petit Rhône gaan maken. Het is een aangename vaart, ondanks de hevige mistral die ons vandaag ook weer komt storen. Langs de rivier zie je regelmatig kuddes halfwilde paarden en stieren opduiken. Vele vogels en opspringende vissen animeren de tocht. Het land is vlak met verder landinwaarts links rijstvelden en rechts weekendhuisjes, verscholen in het riet.

SL552553 SL552564

dinsdag 6 mei - Tournus -  422km
woensdag 7 mei - Han sur Lesse - 544km
donderdag 8 mei - thuis - 145km

Op dinsdag vertrekken we richting noorden. De zon schijnt door de sluierwolken maar volgens het weerbericht zouden we verder noordwaarts regen krijgen. De TomTom Live Services werken nog steeds niet, we zullen zelf onze weg rond of door Lyon moeten kiezen.

Even na 15u zijn we in Tournus, waar we voor het begint te regenen tanken en inkopen kunnen doen in de Carrefour. Woensdag gaat het onder af en toe een flinke plensbui richting Han sur Lesse. De autostrade is aangenaam rustig tussen Dijon en Nancy, daarna komen de „route nationalers” er terug bij en wordt het veel drukker.

Van zodra we Luxemburg binnen rijden werken de TomTom Live Services opnieuw, vreemd hé.

De staanplaats in Han sur Lesse is steeds onze laatste stop wanneer we langs Luxemburg uit het zuiden komen. Je kan er water en wc kwijt en er is een zeer goed restaurant in de omgeving, in hotel Grenier des Grottes .

Donderdag een korte rit naar huis en de Provence zit er op voor dit jaar.

oude versie © LV 2000 - ….