Pont du Diable

zaterdag 7 mei 2016 - Saint Guilhem le Désert - 62km

Het is een erg rustige nacht. De staanplaats ligt boven het stadje aan de rand van de bergen, buiten fluitende vogels is er niets te horen.

De wandeling naar de bakker, 30 min bergaf en bergop maakt mij direct klaar wakker. Het scherpt ook mijn eetlust aan en het verse stokbrood, une flûte, smaakt uitstekend.

We vullen de watertank en lossen het afvalwater, we zijn opnieuw voorzien voor enkele dagen. Langs rustige wegen, met hier en daar een verkeersopstopping wegens “markt” bereiken we vlot de parking aan de “Pont du Diable”. Voor motorhomes is er achteraan een overnachtingsplaats gereserveerd.

IMG 5511IMG 5531

Er is een gratis pendelbus, de navette, naar de Grotte de Clamouse en Saint-Guilhem-le-Désert, de duivelsbrug ligt op 5min te voet.

Na de middag nemen we de pendelbus naar het middeleeuwse Saint-Guilhem-le-Désert, een prestigieuze stopplaats langs de pelgrimsweg naar Compostella. Midden in het dorp ligt de sobere abbaye de Gellone, door Unesco op de Werelderfgoedlijst gezet.

SL553383

Het dorpje zelf heeft zijn middeleeuws karakter met smalle straatjes, doorgangen en oude huizen weten te bewaren. Een groot plein rond een grote oude plataan staat vol met tafeltjes, het is er precies een openluchtrestaurant.

In de smalle straatjes proberen bars en winkeltjes hun koopwaar te slijten. Een bolletje ijs voor €2,5 vindt weinig gegadigden. Het valt nog mee met het aantal toeristen, maar in het hoogseizoen kan het hier verschrikkelijk druk zijn.

De bus brengt ons terug tot aan de Grotte de Clamouse. Een gids neemt ons gedurende anderhalf uur mee in de wondere wereld van stalagmieten, stalactieten, orgels en andere geologische verschijnselen.

Op hun website vind je daar prachtige foto’s van.

IMG 5555 IMG 5561

We volgen de Hérault te voet tot aan de Pont du Diable, een van de oudste middeleeuwse bruggen van Frankrijk. Vanaf hier zijn we op 5 min terug thuis.

IMG 5569

zondag 8 mei 2016 - Anduze - 79km

De nacht is stil, heel stil, geen huis te zien in de omgeving, tot om 5u een auto over de parking raast. Even later een tweede, een derde, allemaal met mountainbikes achterop. Blijkbaar is er vanaf 6u30 een mountainbike evenement want de plaatselijke Wuyts begint zijn litanie af te dreunen. De man zwijgt enkel om adem te halen, hij blijft maar doorgaan.

IMG 5583

Het is gedaan met de rust en we maken ons snel klaar om te vertrekken. Nog betalen aan de automaat en op naar de uitgang, waar we tot onze verbazing zonder betalen buiten mogen.

We volgen de uitlopers van de Cevennen en zijn reeds om 9u20 in Anduze. Hier bezoeken we de Bambouseraie - bamboeplantage - op het domaine de Prafrance. Meer dan tweehonderd soorten bamboe staan hier in een domein van 12ha. Bamboe is een grassoort waarvan de vezel net zo sterk is als staal!

Tegen de middag gaan we naar camping Le Pradel in Anduze. Het plan is om Anduze te bezoeken maar de steeds hardere regenvlagen houden ons binnen. We hebben dan maar wat tv gekeken en gelezen.

SL553399 SL553394

maandag 9 mei - les Saintes Maries de la Mer - 98km

Het heeft de hele nacht geregend en onze rit naar de Camargue is heel winderig. Zon zien we niet meer, in België is het 26° en hier bij ons 15°. Het is de omgekeerde wereld.

In les Saintes Maries de la Mer komen we op een tamelijk verlaten staanplaats aan. Het waait hard en de wolken dreigen met regen. Die regen hebben we niet gehad maar de hevige windvlagen verhinderen een wandeling door de Camargue. Je wordt er letterlijk gezandstraald.

Er is weinig beweging in de anders zo drukke straatjes rond de kerk. Wind en occasionele regendruppels hebben de toeristen verjaagd. We sluiten de dag in kleur af met een paella sevillianne in restaurant Andaluz.

dinsdag 10 mei 2016 - Malaucène - 118km

Het stormt hevig een groot deel van de nacht. Windvlagen geven de indruk de motorhome te zullen omkieperen en de regen rammelt op het dak, maar een uitgestrekte armlengte van onze oren verwijderd. De nacht is zeer onaangenaam maar ’s morgens schijnt de zon. De vooruitzichten voor de rest van de dag zijn wel barslecht en we vertrekken zo snel mogelijk richting Malaucène, aan de rand van de Mont Ventoux. Hier belooft het weerbericht 4° meer en minder wind.

Op de ring rond Avignon staan haveloze vluchtelingen (?) op de middenberm. Ze houden kartonnen borden met Arabische tekst omhoog. Er is geen kat die daar op reageert, hoogstwaarschijnlijk is er ook geen kat die snapt wat daar op staat.

In Malaucène schijnt de zon en er is inderdaad minder wind. We wandelen wat door de smalle straatjes, doen inkopen in de lokale “U” en hebben een aangename namiddag.

’s Avonds vallen er enkele regendruppels maar het weer blijft rustig. Morgen gaan we naar het noorden, naar huis. Dit is enkele dagen vroeger dan gepland maar met dit slechte weer heeft in de Provence blijven geen zin.

woensdag 11 mei 2016 - Tournus - 317km
donderdag 12 mei 2016 - Han sur Lesse - 527km
vrijdag 13 mei 2016 - thuis - 130km

We worden gewekt door het zalige geluid van kranen en bulldozers waarmee aan de riolering gewerkt wordt. Het wordt echt tijd dat we vertrekken, slecht weer en werken zijn dit jaar spelbrekers.

We rijden een ganse dag in de regen maar eens in Tournus schijnt de zon en is het enkele graden warmer dan in het zuiden.

De volgende dag opnieuw regenvlagen maar ook nu komen we droog aan in Han sur Lesse. Een gourmetmenu” in het restaurant van “Grenier des Grottes” besluit de reis.

De laatste dag blijft droog en tegen de middag zijn we thuis. We waren de laatste vijf jaren viermaal in de Provence en nooit hadden we zo een slecht weer. Volgende keer beter!

oude versie © LV 2000 - ….