Roussillon 2017

In oktober wordt het al stilletjes donker en koud, een laatste trip naar het warmere zuiden is dan zeer aanlokkelijk. We kiezen voor de Roussillon, streek die aanleunt tegen de Pyreneeën en de Middellandse zee. De streek is gekend voor lekker eten en drinken, maar ook voor zijn wind, de Tramontana.

We plannen de volgende trip:

• bezoek aan de sluizen van Fonséranes op het Canal du Midi
  • stadsbezoek Narbonne
  • Reserve Africaine de Sigean
  • Gruissan
  • stadsbezoek Carcassonne
  • Musée des Dinosaures in Espéraza
  • twee kastelen van de Katharen: Château de Peyrepertuse en Château de Quéribus
  • wat uitwaaien aan de kust in le Barcarès
  • op de terugweg wandelen in de Camargue in les Saintes Maries de la mer

Onze gidsen hierbij zijn de Groene Reisgids Roussillon en Met de camper door Frankrijk” van Michelin. We hebben onze weg gevonden ondanks de trage Garmin 760 LMT-D die piepkleine wegen blijft voorstellen. Een goede kaart en een ervaren kaartleester zijn onontbeerlijk.

Als verblijf hebben we nog steeds onze Carthago c-tourer T 142 .

Gedurende onze tocht van twee weken stonden we op drie campings, de andere keren overnachtten we op een staanplaats.

De weersvoorspellingen bepalen onze vertrekdatum en de 14de oktober 2017 is het zo ver, op naar de Roussillon. We kunnen maar in de namiddag vertrekken, want ik heb op de middag nog een kooroptreden in Leuven met het zangkoor Basaltes uit Grimbergen.

zaterdag 14 oktober 2017 - Han-sur-Lesse - 132km

zondag 15 oktober 2017 - Tournus - 518km

Om 15u staan we vertrekkensklaar op weg naar onze traditionele stop in Han-sur-Lesse. Het weer is prachtig, een echte nazomer maar het zijn hier wel de laatste zonnige warme dagen van het jaar.

De morgenstond heeft op een zondag voor ons geen goud in de mond en het is reeds 9u voorbij eer we op weg gaan. Het is een mooie dag om vandaag al een groot deel van de afstand naar het zuiden af te leggen. Tanken doen we in Luxemburg, niet in Schifflange maar langs de autostrade. Onze gewone stop in Schifflange is wegens werken moeilijk bereikbaar.

Er is weinig verkeer op weg naar het zuiden, geen vrachtwagens wegens zondag en ook minder personenwagens wegens “ik heb er geen idee van”.

In Tournus zijn er twee bakkers met najaarsverlof en ook andere winkels hebben de rolluiken naar beneden gelaten. Er staat een vijftal motorhomes op een kluitje bijeen. Of ze van het zuiden komen of er naartoe rijden weet ik niet, dat zien we morgen wel.

maandag 16 oktober 2017 - Colombiers - 484km
dinsdag 17 oktober

We vertrekken vroeg want we willen vlot voorbij Lyon. Al enkele jaren nemen we de grote ring rond Lyon, die voor de vrachtwagens. Binnen enkele jaren wordt de tunnel met het doorgaand verkeer sowieso verboden terrein voor al wat co2 uitbraakt.

Onze bestemming is Colombiers, klein stadje aan het Canal du midi. Het ligt een tiental km van Béziers en enkele kilometers minder van de bekende sluizen van Fonséranes.

Béziers ligt nog in de Hérault maar de sluizen in de Roussillon. De rivier de Orb vormt hier de grens tussen de twee departementen.

IMG 2624

Colombiers

We hebben in Colombiers voor “Camping les peupliers” gekozen. Eens voorbij de 15de oktober zijn de meeste campings gesloten. De camping heeft 3 sterren en de waarde van de sterren is verschillend in elk Europees land. De franse slag kennende is een ster hier aan de lichte kant.

De ontvangst is “einde van het seizoen”-vriendelijk en we mogen gaan staan waar we willen. Er is slechte wi-fi maar er zijn enkele mooie en warme douches. Op 1km  wandelen van het kanaal en van het centrum gelegen is het een prima eerste stop.

Er is in de omgeving ook een troosteloze staanplaats voor motorhomes, zonder de minste voorzieningen. Je ziet dan ook dat er cowboys hun grijs water laten lopen langs de weg na het vertrek van de staanplaats. Eco-toerisme op zijn frans?

IMG 2627

dinsdag 17 oktober 2017 - Colombiers - 0km

Een wandeling van 20min heen- en terug naar de bakker scherpt de eetlust. De bakkerin was zeer vriendelijk en haar brood lekker. De vakantie kan beginnen.

In de voormiddag gaan we naar de tunnel de Malpas, op 2,5km van ons stadje gelegen. Op de plaats van de tunnel kruisen drie tunnels onder de heuvel: de kanaaltunnel, een treintunnel en de tunnel voor de waterafvoer van de drooggelegde “Etang de Montady".

In de namiddag stappen we naar de 7km verder gelegen sluizen in Fonséranes. Ongeveer gelijktijdig vertrekt er op het kanaal in Colombiers een rondvaartboot richting Béziers. Gelukkig gaan wij te voet boven op de dijk, de boot vaart beneden en het zicht op het landschap is nul, niets. Er is ook boven op de dijk niet zo heel veel te zien, wat verlaten en leeggeplukte wijngaarden en hier en daar een huis. Het landschap is niet  spectaculair, eerder banaal.

IMG 0585 IMG 2640

Er wordt veel publiciteit gemaakt met fietsen langs het Canal du midi, maar voor wat wij er vandaag van te zien krijgen zou ik mijn fiets niet meebrengen. In de zomer is er wellicht meer activiteit langs het kanaal, maar eind oktober is het een doodse bedoening. Sommige delen van het “fietspad” zijn slecht berijdbaar en ook de betere delen kunnen de naam “fietspad” nauwelijks waarmaken.

IMG 2632

Carcassonne

oude versie © LV 2000 - ….