Elzas 2003

Waarom de Elzas

Frankrijk is een zeer goede bestemming voor reizen met een motorhome. Ze noemen een motorhome in Frankrijk wel een campingcar, zodat er voor Vlamingen wel even een spraakverwarring kan ontstaan.

De Vlaamse Minister van Toerisme, de Westvlaming Renaat Landuyt, spreekt echter ook sinds begin 2003 van een campingcar. Begrijpe wie kan maar hij woont wellicht tegen de Franse grens. Zodra je doorhebt dat een mobilhome in Frankrijk een stacaravan is en een campingcar een motorhome valt alles in zijn plooi.

In Frankrijk heerst nog een nonchalante sfeer zodat het reizen met een motorhome nog een ietsje avontuur geeft. Alhoewel, bij reizen met douche, wc en ijskast op 10m² is het comfort een beetje te groot om nog van echt avontuur te spreken. Houden we het bij reizen waar niet alles op voorhand vastligt, waar nog een verrassingselement in zit.

De Elzas is de streek voor genieters, voor diegenen die lekker eten en drinken willen laten samenvallen met cultuur opsnuiven. Wij vertrokken op 9 mei 2003 voor één weekje, weinig om de ronde van de Elzas te doen, meer dan genoeg om opnieuw te genieten van de vrijheid van reizen met een motorhome.

We waren daarbij niet alleen op weg, ditmaal hadden we gezelschap op onze reis. A&D wilden ook eens van een motorhome proeven en vermits ze onze reisrichting gekozen hadden, besloten we de eerste dagen samen op te trekken.

Verblijf

We hebben zoals steeds een motorhome gehuurd bij Alpha Motorhomes te Temse. We gaan met twee op reis en dan volstaat de kleinste uit het gamma, de Elnagh Slim 2. Dit is een half-integraal op een Fiat chassis (L 6.15m, B 2.3m en H 2.65m) en met 2.8l diesel. Ondanks het feit dat we begin januari kwamen huren, was de door ons voorziene motorhome (Due Erre 591) reeds verhuurd en was de eerst voorziene periode reeds volledig bezet.

Motorhomevakanties zitten duidelijk in de lift, straks moeten we al twee jaar op voorhand reserveren of zoeken we een andere manier om op vakantie te gaan!

Zoals gewoonlijk hadden we een klein probleemje onderweg, het ding was namelijk niet waterdicht. Bij hevige regenval kwam er water binnengesijpeld in de hangkast achter de chauffeur. Niets ergs maar wel vervelend. Die Italianen kunnen geen enkele motorhome afleveren zonder problemen !

Als beveiliging staat er een Neosafe-grendel op de cabinedeuren en een Fiamma security 31 op de ingangsdeur van het woongedeelte.

Charmes sur la Meuse - 380km

Alpha heeft de aflevering van de motorhomes over twee dagen gespreid. Ze hebben nu zoveel klanten dat één dag niet meer volstaat om iedereen buiten te krijgen. Het afhalen loopt er ook niet vlotter door en wanneer ik om 13u30 op de afspraak ben in Temse, vind men de motorhome niet direct.

Na enig zoekwerk vinden we de motorhome, verscholen achter enkele andere op de grote parking. Het papierwerk gaat zoals steeds zeer vlot en met een minimum aan uitleg (we zijn al een klein beetje expert) kunnen we de baan op.

Het inladen van de bagage gaat aan een hoog tempo want A&D wachten op ons. Ze kregen hun motorhome een uurtje vroeger en staan te popelen om te vertrekken. Om 16u is het zover, we gaan samen de baan op.

Gezien het een vrijdagavond is hebben we zeer druk verkeer onderweg. Vooral rond Metz is het aanschuiven geblazen en we komen maar bij het vallen van de duisternis in Charmes aan.

Het is een zeer goed uitgeruste staanplaats aan de boord van de Moezel en op 100m van het centrum. Twee "controleurs" wachten alle nieuwkomers op om 5 euro bijdrage aan de gemeentefinanciën te vragen.

Onze eerste avond samen willen we vieren met een etentje maar de keuze aan restaurantjes is zeer beperkt. Wanneer we gevieren onze keuze gemaakt hebben verdriedubbelen we op slag het aantal klanten in het restaurant.

We hebben er wel overvloedig, lekker en gezellig gegeten. De eerste dag was geslaagd, nu nog slapen!

Chavannes sur l'Etang - 183km

De eerste nacht is goed meegevallen voor A&D. Ze hebben zeer goed geslapen en het duurt lang eer er beweging in hun motorhome te bespeuren valt.

Elzas_mei_2003_14

Na de eerste Franse croissants volgt de dagelijkse routine van afval lossen en water laden. A&D hebben blijkbaar bij hun verhuurder maar enkele instructies gekregen en zijn dan ook benieuwd hoe alles in zijn werk gaat. Zoals steeds op die momenten laten de zenuwen de ervaren rotten (mmm) in de steek en loopt de demonstratie in het honderd.

A&D hebben bij hun motohome geen "keggen" gekregen om alles waterpas op te stellen en ook de afsluitdop op de afwasbak ontbreekt. Blijkbaar is er ook iets niet helemaal in orde met de gasaansluiting van de ijskast. Ere wie ere toekomt, bij Alpha Motorhomes uit Temse is zoiets ondenkbaar. Alles is er steeds prima in orde of je weet tenminste waar je problemen kan verwachten.

We gaan vandaag de oude gloriën van de streek bezoeken. Plombières en Luxeuil les Bains zijn twee oude badplaatsen die tevergeefs trachten de oude glorie van het verleden te herstellen.

Le Corbussier is nog steeds een naam als een klok in het architectenwereldje. Zijn beroemde kapel in Ronchamp ligt op onze weg en mag dus niet ontbreken tijdens onze rondrit.

Elzas_mei_2003_16

De kapel, Notre-Dame -du-Haut, werd voor de derde maal heropgebouwd in 1955. De witte kapel staat op een 472m hoge heuvel, harmonieus ingeplant in het landschap.

Na het bezoek gaan we op weg naar Altkich, waar volgens de "campergids" een staanplaats zou zijn. We vinden er echter niets en zelfs het Syndicat d'Initiative heeft er nooit van gehoord.

Onderweg zijn we echter een zeer mooie staanplaats voorbijgereden en we besluiten terug te rijden. Op de staanplaats in Chavannes sur l'Etang staat waarempel een pizzabakker.

Pizza met een lekkere wijn van A&D maken er een zeer gezellige avond van. Het wordt laat maar we slapen zoals steeds zeer goed in de motorhome, zelfs beter dan in eigen bed thuis!

Rouffach - 69 km

Vandaag breekt het afscheid aan van A&D. Wij trekken noordwaarts de Elzas in, zij gaan door Zwitserland naar de Noord-Italiaanse meren.

Ons eerste reisdoel is het Ecomuseum van Ungersheim, zeg maar het Bokrijk van de Elzas. Onderweg hebben we onze eerste regenvlaag van deze reis, het is ook tamelijk koud. In de namiddag hebben we meer geluk en met een stralend voorjaarszonnetje kunnen we het museum bezoeken.

Elzas_mei_2003_21

Het museum is kleurrijk en zeer verzorgd, maar voor elke "animatie" moet bijkomend betaald worden. De ooievaars van de Elzas zijn hier ook op post. Het is voorjaar en ze hebben werk met nesten bouwen.

Rond 17u vertrekken we in het museum om een staanpplaats te zoeken. De eerste plaats in Westhalten is slecht gelegen aan een drukke baan en we rijden verder tot Rouffach. In Rouffach zijn er naast de camping municipal voldoende staanplaatsen op een zeer rustig en dichtbij het centrum gelegen parking. We sturen een smsje aan A&D "we staan hier eenzaam !".

Rouffach is een zeer mooi maar ook zeer rustig dorp. Zo rustig dat het vinden van een bakker 's morgens een echt probleem is. Blijkbaar halen de Fransen hun brood meer en meer in de supermarkt, de warme bakker met baguette en verse croissants is met uitsterven bedreigd.

Kaysersberg - 142km

Vandaag trekken we de bergen in, we gaan de beroemde Route des Crêtes volgen. Deze voor de militairen strategische route werd tijdens de eerste wereldoorlog aangelegd om de communicatie langs het Vogezenfront te verzekeren.

Elzas_mei_2003_29

Het is een schitterende route met vergezichten op de bergketen van de Vogezen, op meren, valleien en alpenweiden.

De Grand Ballon (Der Grossen Belchen) is met zijn 1424m de hoogste top van de Vogezen. Een rondwandeling juist onder de top geeft vergezichten tot aan het Zwarte Woud.

Via de Col de la Schlucht dalen we af naar Turckheim, een van de meest onderschatte stadjes van de Elzas. Turckheim heeft een mooi centrum en is ideaal gelegen om met de trein Colmar te bezoeken.

Onze volgende halte is Eguisheim, waar bussen ladingen toeristen uitbraken. Het wordt een tweede Riquewihr en moet tijdens het hoogseizoen zeer ongenietbaar zijn.

Onze laatste halte en slaapplaats voor de nacht is Kaysersberg. De staanplaatsen, wel 100, zijn even buiten de stadswallen gelegen. Begin en einde van de nacht kunnen minder rustig zijn want de parking ligt dicht bij de Col de la Schlucht, een drukke verbindingsweg tussen Elzas en Vogezen. De parking is prima maar de installatie voor vers water kan beter.

Ribeauvillé - 44km

Vandaag bezoeken we oude bekenden want het is reeds de derde maal dat we deze streek bezoeken. In Kaysersberg vinden we 's morgens een bakker, maar ook die behoort tot een grote Franse bakkersketen.

Kaysersberg is de geboorteplaats van Albert Schweitzer, je vindt dan ook talrijke verwijzingen en een museum in zijn geboortehuis.

Elzas_mei_2003_36

Na Kaysersberg volgt de verplichte stop in Riquewihr. Buiten het hoogseizoen, zonder de busladingen toeristen, is het een zeer gezellig en rustig stadje. Voor motorhomes is er zelfs een nieuwe staanplaats dichtbij het centrum.

Hunawihr is een zeer pittoresk dorpje maar vooral bekend om zijn ooievaarspark.

De bergen trekken ons steeds aan en we maken nog een trip langs Thannenkirch, via St-Hippolyte naar het soldatenkerkhof van Bergheim. De rustige ligging van dit kerkhof, alle graven met het gezicht naar het oosten, toont aan ieder die wil zien de waanzin van oorlog.

Thannenkirch is een rustig dorpje, op 800m hoogte tussen de bossen gelegen. De weg voert langs het beroemde kasteel van Haut Koenigsburg, steeds een bezoek waard.

In Kintzheim, even verderop, worden in de zomer demonstraties met arenden en gieren gegeven. Een wandeling over de apenberg is vooral met kinderen een echte aanrader.

Als staanplaats kiezen we Ribeauvillé, mooi stadje op de wijnroute. Gezien de tijd van het jaar is een avondwandeling een koude en eenzame bedoening. De in de zomer overvolle terrasjes zijn nu leeg en doods.

Die troosteloosheid belet ons niet te slapen en we gaan een rustige nacht in.

Elzas_mei_2003_39

Obernai - 82km, naar huis

Na ontbijt en vullen van de watertanks gaan we terug op weg.

Via Sélestat trekken we naar het noorden, naar Ebersmunster. Dit kleine dorp was vroeger de zetel van een beroemde abdij. De kerk werd in 1730 gebouwd en is een mooi voorbeeld van wat men de pittoreske barok noemt.

Via de dorpjes Dambach, Andlau en le Hohwald gaan we naar de Mont Ste-Odile. Het is ondertussen pijpenstelen aan het regenen met hier en daar zelfs natte sneeuw ertussen.

Het bedevaartsoord Mont Ste-Odile is zeker een van de meest bezochte plaatsen van de Elzas. Het klooster is op een rotspunt gelegen vanwaar je bij klaar weer schitterende vergezichten hebt. In de omgeving van het klooster kan je op de heuveltop ook mooie rondwandelingen maken.

Met ijskoud regenweer is er echter weinig genieten aan en we maken ons hier vlug uit de voeten.

Ons einddoel van vandaag en eindpunt van onze reis door de Elzas is Obernai. Met zijn kleine straatjes, talrijke winkels en restaurantjes is Obernai een zeer bekende verblijfplaats. Het zal je wellicht verwonderen maar Obernai is de Franse hoofdplaats van de "choucroute". In de restaurantjes rond de markt wordt het op tientallen manieren klaargemaakt.

We staan vanavond op de grote parking - centre ville - aan de rand van de stad.

Naar huis 450km

Onze laatste dag, recht naar huis. Vermits we de motorhome nog moeten uitladen en afwassen rijden we flink door en tegen de middag zijn we reeds in de Ardennen, in Han sur Lesse.

Han is een goede stopplaats. Je kan er water en toilet lozen, eventueel bijtanken en er zijn talrijke restaurantjes om de innerlijk mens te sterken.

Dat was het dan, tot een volgende reis.

oude versie © LV 2000 - ….